Logo Goju-Ryu Karate Neeroeteren

 

Intro
Home
Club
Goju-Ryu Karate
Dojo-Kun
Foto's
Links
Contact Agenda
Privacy

 

Elke dojo, associatie en stijl heeft zijn eigen dojo-kun, die uniek is en ontwikkeld om te dienen als een morele en filosofische gids die leerlingen moet aanvoeren hoe ze zicht moeten gedragen.
Deze dojo-kun zijn de acht trainingsprincipes doorgegeven door sensei Ei’ichi Miyazato en Koshin Iha. Het zijn richtlijnen die ons helpen een sterk, maar flexibel karakter te vormen, door de nood na nederigheid, geduld en kalmte te benadrukken. Zij moeten niet gezien worden als esoterische geboden (= voor ingewijden), maar in plaats daarvan als richtlijnen op gebied van gezond verstand die ons helpen in ons dagelijks leven en aanvullend op fysieke training.

Elke regel begint met “hitotsu”. Dit is omdat de dojo-kun allemaal onderling samenhangen, de een is niet belangrijker dan de andere. De voornaamste nadruk is het ontwikkelen van karakter en de fysieke en filosofische aspecten te balanceren met elkaar. Sobere fysieke training is enkel bevorderlijk wanneer intelligentie aangesproken wordt en in harmonie met je eigen lichamelijke eisen en vaardigheden.

Echte vooruitgang in de gevechtskunsten is enkel mogelijk als we ons verfijnen tot moreel sterke personen. Volgens Shoshin Nagamine’s boek “Tales of Okinawa’s Great Masters”, werd dit aangeleerd door Kanryo Higaonna als bun bu ryo do d.w.z. filosofisch en fysisch zijn één studie. Hetzelfde principe was ook uiteengezet door de bekende ‘White Crane’ en ‘Tai Chi’ Master Huang Sheng Shyan.

1) Hitotsu: Wees nederig en beleefd. “Kenkyo ni shite reigi o omonsayo.”

Eens werd sensei Miyazato gevraagd wat volgens hem het grootste geschenk was dat hij had van karate. Zijn antwoord was simpelweg “nederigheid”.
Men moet nederig zijn om in staat te zijn te leren van onze lesgevers, onze gelijken en onze studenten. Het vraagt een sterk karakter om te leren van onze fouten en mislukkingen, en om te blijven groeien als mensen, ookal realiseren we hoe weinig we weten over onszelf.
Als we werkelijk nedering zijn, dan is het geheel natuurlijk dat we beleefd zijn naar anderen.

2) Hitotsu: Train voortdurend uw fysieke sterkte. “Tairyoku ni ojite tekkido ni shugyo sayo.”

Training zou veerkracht, gezondheid en fitheid opbouwen. Te veel training, of het lichaam overspannen, kan lichamelijke achteruitgang veroorzaken in plaats van te ontwikkelen, en zelfs leiden tot ziekte, terwijl te weinig onvoldoende voordeel biedt. Het doel zou moeten zijn om te trainen in overeenstemming met je mogelijkheden en jezelf een klein beetje verder te pushen voorbij hetgeen je tegenwoordig kunt. Als je geleidelijk aan intensiviteit en kwaliteit opbouwt, zal je lichaam na jaren sterker worden.

3) Hitotsu: U kunt het ver brengen, blijf zoeken. (Oefen ernstig en met creativiteit) “Shinken ni kufu kenkyo sayo.”

Het trainingsdoel moet ontstaan in gedachten gedurende de praktijk en je zal ernstig naartoe moeten streven.
Gebruik je creativiteit en intelligentie om je training te structureren zodanig dat het productief is en het je omstandigheden en omgeving optimaal gebruikt.
Oefen met de serieuze en eerlijke bedoelingen om jezelf te verbeteren, fysiek en mentaal, in de volledige kennis dat je actief je gezondheid behoudt voor je alledaags leven en jezelf voor te bereiden om kalm te blijven bij gevaarlijke situaties.
Kwaliteit moet meer benadrukt worden dan kwantiteit. Een miljoen stoten fout oefenen zal er na een tijd voor zorgen dat je zeer goed zult zijn in het uitvoeren van kwaliteit-slechte stoten, ongeacht hoe “hard” je ook getraind zou hebben.
“Beetje en vaak” is de sleutel. Herhaaldelijke periodes van correcte training, misschien 1 à 2 uren per dag, zal meer waarde hebben dan een marathon-inspanning van één keer per maand.

4) Hitotsu: Blijf kalm maar wees toch snel. “Heisei chinchaku ni shitei binsho jizai nare.”

Als de geest kalm is, in plaats van opgewonden, dan kan het efficiënt gebruik maken van de zintuigen om beweging en bedreiging waar te nemen, en zo het lichaam te leiden voor een reactie. Correcte ontspanning in het lichaam komt eveneens vanuit een rustige en ontspannen geest. Als de geest gespannen is, dan zal het lichaam dat eveneens zijn. Bijgevolg zal het zeer moeilijk worden om snel en gepast te reageren in stressvolle en gevaarlijke situaties. Als de geest kam is, kan het lichaam overbodige spanning los laten.
Als het lichaam ongepast gespannen is gedurende een bepaalde beweging of in een bepaalde positie, kan het niet reageren en overgaan in een andere beweging tenzij het eerst ontspant, dus een overbodige vertraging veroorzaken. Verder gaan het lichaam en de ledematen veel langzamer bewegen als de verkeerde spieren gebruikt worden, wat een remmend of onstabiel effect geeft. Het is daarom belangrijk dat de enige spanning
die nodig is, datgene is om de beweging uit te voeren – niet meer, niet minder.

5) Hitotsu: Verzorg uw gezondheid. “Sessei o omonsayo.”

Het is goede zelfverdediging om een gezonde lichaam en geest te behouden. Aanvullend op de training, is het belangrijk dat men voldoende eet en slaapt, vermijden van over-verwenning, je lichaam zuiver te houden en te letten op je tanden. Deze blijkbaar “vanzelfsprekend” advies zal je helpen om je lichaam vrij van ziektes en kwetsuren te houden.

6) Hitotsu: Leef een regelmatig leven. “Shiso na seikatsu o sayo.”

Om de geest voldoende met de praktijk te verbinden, moeten er zo weinig mogelijk afleidingen zijn. De dojo is een plaats waar afleidingen verwijderd zijn, zodat het mogelijk is om te oefenen. Alhoewel, als we vooruitgang willen maken als Karate-ka en te groeien als mens, zullen de mentale en filosofische aspecten van de praktijk ook buiten de dojo moeten reiken in ons dagelijks leven. Dit zal niet makkelijk zijn om te bereiken als ons leven te kleurrijk, te materialistisch of te rommelig is.
De bekende ‘White Crane’ en ‘Tai Chi’ Master Huang Sheng Shyan is vaak geciteerd met “noch de zeer rijke, noch de zeer arme zullen slagen in het leren van ‘Tai Chi’ omdat zij te veel zorgen maken over geld.”

 7) Hitotsu: Wees niet te fier noch te bescheiden. “Manshin senukoto.”

Hoe meer we leren over onszelf en over karate-do, des te mee we realiseren hoe me niet weten, en dat onze huidige kennis enkel maar de top van de ijsberg is. Het is natuurlijk om een beetje trots te voelen of ten minste zelfrespect, in onze prestaties of vaardigheden, maar dit moet verzacht worden bij de kennis dat, in het groot plan der dingen, we amper begonnen zijn.
Extreme trots is te overdreven, of te veel belang hechten aan, onze prestaties en vaardigheden. Overdreven bescheidenheid is te weinig belang hechten. In het extreme kan dit zelfs trots zijn in vermomming. Bijvoorbeeld “valse bescheidenheid”, waar we expres onze kwaliteiten verkleinen in de hoop dat iemand ons vertelt dat we eigenlijk echt geweldig zijn!

8) Hitotsu: Train met volharding en geduld. “Shinamasu kusezu shugyo o eisoku seyo.”

De effecten van het trainen van de geest en het lichaam zijn trapsgewijs, ophopend en mogen niet overhaast worden. Alhoewel, samen met de correcte principes en methodes, onder begeleiding van een goede lesgever, zal dit een ontwikkeling teweegbrengen in de optimale tijdsperiode.
In het begin voelt het lichaam raar en onhandig aan, maar, zelfs na slechts 1 of 2 jaren van ijverige training, is de verandering in een individueel z’n gedrag, vertrouwen en zekerheid merkbaar.
De moderne wereld brengt ons het snel voor elkaar brengen, fastfood en arbeidsparende apparaten. Er zijn geen overeenkomsten in karate-do en het kan moeilijk zijn om te aanvaarden dat meesterschap nooit bekomen kan worden door simpelweg 2 keer per week op te dagen in een dojo, vergoeding te betalen en dan te zweten voor een paar uur.